آسانسور کارگاهی

این روزها با پیشرفت صنعت ساختمان و افزایش تعداد طبقات ، یکی از تقاضاهای روز افزون، استفاده از آسانسوری است که بتواند در حین ساخت ساختمان نیز استفاده شود. آسانسورهای معمولی با توجه به سیستمهایی که برای حفظ ایمنی و آسایش مسافران دارند به هیچ عنوان در مدت ساخت ساختمان قابلیت نصب و بهره برداری ندارند.

به طور کلی آسانسورهای کارگاهی را میتوان به ۲ دسته تقسیم کرد

  • آسانسورهای کارگاهی فضای باز (آلیماک)
  • آسانسورهای کارگاهی فضای داخلی

آسانسور کارگاهی فضای باز (آلیماک):

در آسانسورکارگاهی فضای باز که با نام آلیماک نیز شناخته میشود از قطعاتی استفاده میگردد که کاملا با شرایط یک ساختمان در حال ساخت مطابقت دارد . ریلها از نوع دندانه دار هستند و موتورها که روی کابین نصب شده اند مجهز به چرخدنده ای هستند که با درگیری با ریلها ، کابین را به بالا و پایین هدایت میکنند. در این مدل آسانسور کارگاهی اصولا نیاز به هیچ مواظبتی نمیباشد و قطعات قابلیت کارکرد در شرایط سخت را دارا هستند که مزیت اصلی این نوع محسوب میشود.

طبیعتا در کنار این مزایا عیوبی هم وجود دارد که از مهمترین آنها سرعت بسیار پایین این آسانسورها (حدود ۲۰ سانتیمتر در ثانیه) و کیفیت حرکت پایین آنها میباشد . میزان لرزش و سر و صدایی که داخل کابین این آسانسورها می آید آنقدر زیاد است که ممکن است برای یک شخص تازه وارد به میزان زیادی دلهره آور باشد. معمولا ظرفیت این آسانسورها بین ۱.۵ تا ۲.۵ تن میباشد که با افزایش تعداد موتورهای روی کابین به ظرفیت بالاتر دست میابند.

آسانسورهای کارگاهی فضای داخلی:

این نوع آسانسور ها غالبا درون چاه آسانسور اصلی نصب میشوند . از ساده ترین حالت که شامل یک کفی بدون محافظ میباشند شروع میشود و به مجهزترین حالت که تنها تفاوتشان با آسانسور اصلی کابین و شاستی ها میباشد ختم میشوند .

این مدلها را به ترتیب بررسی میکنیم :

در ساده ترین حالت آهنکشی و نصب ریلهای آسانسور اصلی انجام میشود. در صورتی که سازنده نیاز داشته باشد فقط برخی مصالح ساختمانی را از داخل چاه جابجا نماید و آن مصالح خیلی ارزشمند نباشد فقط یک کفی ساخته میشود و داخل ریلها نصب میشود. سپس همان موتور بالابر ساختمان را بالای چاه میگذارند و توسط یک بکسل به این کفی نصب میکنند تا قابلیت جابجایی برای کفی بوجود آید. خب در این شرایط به دلیل پاره شدن بکسل بالابر و یا بریدن گیربکس بالابر و … به راحتی امکان سقوط کفی و مصالح داخل آن وجود خواهد داشت .

در حالت بعدی در صورتی که مصالح از ارزش بالایی برخوردار باشند، به جای کفی یک کابین آسانسور بدون تزیینات تهیه و نصب میشود. سپس آن را به سیستم ایمنی پاراشوت و گاورنر مجهز میکنند تا در صورت سقوط به احتمال زیاد عمل کرده و نگذارد کابین سقوط کند ومصالح آسیب ببیند.

لازم به ذکر است سیستم ایمنی پاراشوت و گاورنر فقط زمانی عملکرد ۱۰۰ درصدی خواهد داشت که مرتبا بازدید شود و دور چاه آسانسور نیز کاملا بسته شود تا حتی یک سنگریزه نیز بین پاراشوت و ریلها گیر نکند. در غیر این صورت احتمال عمل نکردن پاراشوت وجود دارد.

نهایتا در حالت بعدی در صورتی که انسان نیز بخواهد از آسانسور کارگاهی استفاده کند (در کارگاههایی که ارتفاع زیاد است هم مدت زمان ساخت زیاد میشود و هم تعداد زیاد طبقات را نمیتوان دائما پیاده بالا و پایین رفت) مبیایستی اولا از یک موتور و تابلو آسانسوری استفاده نمود تا امکان ارسال فرمان خطا گرفته شود . سپس از یک کابین بدون تزیینات استفاده نمود تا امکان ریزش مصالح روی سر مسافر داخل کابین منتفی شود.

همچنین سیستم به پاراشوت و گاورنر مجهز شود تا درصورتی که به هر علت کابین از سرعت مجاز سریعتر حرکت کرد توسط پاراشوت قفل شود . همچنین به جهت جلوگیری از ریزش سنگریزه و مصالح حتما بایستی دور تا دور چاه بسته شود و دربها نیز (حداقل درب لولایی) نصب شوند. مجددا یادآور میگردد کوچکترین عامل خارجی میتواند سبب عمل نکرد پاراشوت و سقوط کردن کابین شود.

در صورتی که تمامی موارد بالا رعایت شود آسانسور از حداکثر ایمنی بهره خواهد برد و بدون نگرانی حتی نفرات نیز  میتوانند از آن استفاده کنند.لازم به ذکر است پس از پایان مدت ساخت ساختمان، دربها و کابین این آسانسور تعویض میشود و دربها و کابین اصلی نصب میگردند تا به عنوان آسانسور اصلی مورد استفاده قرار گیرد. مزیت اصلی این سیستم سرعت بالای آن میباشد.

به عنوان مثال در پروژه هتل دیوان، شرکت افلاک مهر یک آسانسور کارگاهی با ۲۳ توقف و سرعت ۲ متر بر ثانیه نصب کرد که در طول مدت ۳ سال ساخت این هتل، با بالاترین سرعت و کیفیت کار جابجایی بار و نفرات را انجام میداد. عیب اصلی این سیستم نیز هزینه بالاتر آن است که البته در مقایسه با آسانسورهای آلیماک همچنان ارزانتر میباشد.

در نهایت اکیدا توصیه میگردد در صورتی که از آسانسور کارگاهی فضای باز (آلیماک) و یا آسانسور کارگاهی فضای داخلی به غیر از آخرین مدل استفاده میکنید ، به هیچ عنوان اجازه استفاده نفرات را ندهید زیرا امکان سقوط و بوجود آمدن حوادثی غیر قابل جبران میباشد.

Comments